Mgia alapok
2005.01.26. 20:54
Mirl is van sz? Igen, az elnevezs annyi mindent jelenthet, hogy amint valaki megrti, mi az a mgia, mr azt is tudja, mirl szl. Akkor neki is ltok megvillogtatni mrhetetlenl csekly ismeretem s kimondhatatlanul hatalmas tudsom.
Mgia alatt ltalban a varzslst rtik az emberek. A varzslat lehet csupn mindenfle szertarts, de elmehet egszen addig az rtelmezsig, hogy valaminek szndkos befolysolsa akarattal. Ily mdon varzslat az is, ha arrbb teszek egy poharat, s az is, ha hzivatart csinlok jliusban. ppen ezrt szoks leszkteni a varzslst klns, nem megszokott tettekre. Szemly szerint inkbb azon a vlemnyen vagyok, hogy ez a korltozs csupn abbl fakad, hogy az emberek egyrszt nem rtik, mi az a varzslat, msrszt, nem rtik, hogyan trtnik valjban az, hogy vizet tltk egy pohrba. Persze, tudjuk, hogy kell vz, ami egy trolban van, legyen az egy veg, ami nem azonos azzal a trolval, amibe bele akarom helyezni a vizet, s termsztesen szksg van arra a bizonyos msik trolra, ebben az esetben egy pohrra, amibe beleteszem. Jvk, meg fogom az veget, letekerem a kupakot, felemelem az veget, megfelel mozdulatsorral - amit az egyszersg kedvrt nem rszletezek itt - megdntm az veget, s gy a kvnt mennyisg vz klns mdon thelyezdik a pohrba. Befejezsknt knnyed mozdulatokkal visszahelyezem a kupakot az vegre. Mi trtnik, amikor valaki varzsol? Nagyon hasonlan megy. Kellenek a szksges trgyak, s kell az ismeret a trgyak megfelel hasznlathoz, majd egyszer csak megtrtnik a kvnt hats. Ez lenne a mgia els szint ismerete. Lpjnk t a msodikra.
Mr igazi varzslnak rezhetjk magunk, st, mgusnak. Csak fogom a gykbelet s a varangynyelvet, felaprtom, sszekeverem egy 7 hetes fehr kanca vizeletvel, majd teszek hozz nmi rlt mkusfogat s aprtott molylepkeszrnyat, meghintem egy csipetnyi szrtott ezstfenygykrrel, felteszem a tzre, s mikzben kavargatom, elmondom az ide ill varzsigt. Lm, mr biztos, hogy a jv ht harmadik napjn enym lesz a kiszemelt ldozat. s mkdik! Egy id utn, ha mr sikerlt meggyzdnnk arrl, hogy kpesek vagyunk a vizet a pohrba tlteni, felbukkanhatnak krdsek. Mirt mkdik? Vagyis, mi az a folyamat, ami ltal a vz kpes az vegbl a pohrba jutni? Elszr termszetesen kls dolgokban keressk a magyarzatot, mint pldul: energia, trvnyszersg, isteni akarat, az n akaratom... hmm ...az n akaratom? Tnyleg! s akkor elgedetten azt hisszk, megleltk a vlaszt. Ha viszont btrabbak vagyunk, merszebbek, kivncsibbak, felbukkanhat egy jabb krds: Mi az akarat? Hogyan mkdik? s akkor elkezdnk elszr elmleteket gyrtani, pszicholgiai tmj knyveket olvasgatni, aztn egyszer csak lesz egy majdnem tkletes elmletnk. Ht igen, azrt mgis csak zseni vagyok! Telnek-mlnak a napok, hnapok, s vratlanul azt kezdjk rezni, hogy ez az elmlet valahogy mgsem j. (Persze, csak kevesek jutnak el ide, de a trtnet kedvrt mi most eljutunk.) Hol a hiba? Mindenki tved? Netn N is tvedhetek? Ty, lehet. s ekkor trtnik meg a nagy lps, neki ltunk nmagunkat megfigyelni, hogy valjban mi is trtnik bennnk, mi is az az akarat, vagy valami ms, ami kinti a pohrba a vizet. Ki ms lenne, mint N?! No igen... Ki ez az n? Mi ez az n? s hogy mg ismersebb legyen a krds: Ki vagyok n? Mi vagyok n? Ezzel el is jutottunk a mgia harmadik szintjhez.
Eddig megismertk a varzslt, aki hatalmat gyakorol a dolgokra s a filozfust, aki megismeri a dolgokat. Most kvetkezzk a mgus, aki megismeri nmagt. Igazn nehz feladat eltt llunk, hisz r kellett jnnnk, minden eddigi tudsunk rtelmetlen anlkl, hogy ismernnk azt, aki mindezt a tudst tudja s alkalmazza. Ltezik egy msik felfogsa is a mgusnak, miszerint a mgus az a varzsl s a filozfus egytt, vagyis aki rendelkezik a tudssal, s azt alkalmazza is, s ez a meghatrozs is lnyeges, m mint azt lthattuk, a tuds semmit sem r anlkl, hogy kpesek lennnk megvlaszolni a krdst: Mi vagyok n? Ez az egyetemes NAGY krds, ami az emberisget mindig is foglalkoztatta, de mgsem sikerlt r eddig kielgt vlaszt tallni. Mirt? Lehet, hogy nincs is vlasz. Lehet, hogy van vlasz, de nem vagyunk kpesek megtallni. Lehet, magban a krdsben van a hiba, ezrt nem talljuk a vlaszt sem. s mg sok ms is elkpzelhet, mirt is nem tudom, mi vagyok n. Termsztesen lteznek vlaszok, de nem szmt, eddig hnyan talltk meg a vlaszt, vagy hnyan hittk azt, hogy megtalltk, mert ez egy olyan krds, amire neknk is vlaszolnunk kell. Mert ha csupn elfogadom azt, amit valaki mr vlaszknt adott, akkor lehet, hogy nagyon hiszek neki, st, egszen rtem is a vlaszt, de ezzel sosem elgttetnk ki teljesen, ezzel sosem ltjuk meg azt kzvetlenl, a sajt szemnkkel, mrpedig, ha igazi tudsra szomjazunk, akkor ahhoz neknk magunknak kell meglelni nmagunkat.
Vgl egy kis bepillants a vznts mkdsbe. Ktelkedtl mr valaha abban, hogy most nem fogod tudni a poharat megtlteni? Ugye nem. Ktelkedtl mr abban, hogy ha azt akarod csupn, hogy havazzon, akkor hirtelen elkezd esni a h? Bizony, elg hihetetlenl hangzik. s akkor most az egyik kedvenc knyvembl jjjn pr idzet, ami esetleg segthet a dolgok mlyebb megrtsben.
"Bizony mondom nktek: ha akkora hitetek volna, mint egy mustrmag, s azt mondantok ennek a hegynek: Menj innen oda! - odamenne, s semmi sem volna nektek lehetetlen." /Mt 17:20/
"Ha pedig valakinek nincsen blcsessge, krjen blcsessget Istentl, aki kszsgesen s szemrehnys nlkl ad mindenkinek, s meg is kapja. De hittel krje, semmit sem ktelkedve, mert aki ktelkedik, az olyan, mint a tenger hullma, amelyet a szl sodor s ide-oda hajt. Ne gondolja teht az ilyen, hogy brmit is kaphat az rtl, a ktlelk s minden tjn llhatatlan ember." /Jak 1:5-8/
Astus
|